Mladí pěvci a soudobá hudba

 

Mladí pěvci & soudobá hudba (HIS Voice, 5/2000

P. Matuszek

 

V Čechách a na Moravě je 5 konzervatoří a 2 vysoké školy, kde se vyučuje zpěv. Jelikož každá ze škol vyprodukuje minimálně 2 absolventy ročně (skutečné číslo je mnohem vyšší), měli bychom být zaplaveni spoustou mladých odborně vzdělaných pěveckých interpretů. Kde jsou? A když už se nějaký zpěvák objeví, jaká je jeho použitelnost pro soudobou hudbu?

Slyšel jsem už mnoho krásných hlasů a zjevných pěveckých talentů, ze kterých po pár letech odborného školení nezbylo nic. V čem je chyba? V nedostatku kvalitních učitelů? Nebo v celkovém systému vokální pedagogiky u nás?

Nelze jednoznačně kritizovat a obviňovat. Skutečný problém je mnohem složitější a já se necítím být povolán ho komplexně řešit. Pravdou ovšem zůstává, že zpěv je oborem značně individuálním, kde více než jinde jsou pěvecké a fyzické dispozice zásadní a určující - a u jednotlivých studentů diametrálně odlišné. Stručně řečeno: Peter Schreier by nemohl zpívat jako Placido Domingo, nebo ještě lépe, vynikající chorálový pěvec by asi těžko mohl zpívat v opeře - a naopak. Učitelé zpěvu u nás tento fakt v drtivé většině nechtějí uznat. Téměř veškeré oficiální snažení pěvecké pedagogiky na našich hudebních školách směřuje k výchově operních pěvců. Ostatní obory zůstávají nerozvíjeny, v horším případě záměrně potlačovány. Vidíme tak velmi často, že student místo aby byl přirozeně rozvíjen podle svých dispozic, je uměle přetvářen dle obrazu svého pedagoga. Následky potom jdou jen velmi těžko odstranit a tak bývá často projev mladých pěvců nepřirozený, někdy až násilně vytvářený.

Také osnovy na uměleckých školách nepočítají s jiným pěveckým uplatněním, nežli operním. Je pak zoufalé poslouchat křehký osmnáctiletý hlas potýkat se s povinným operním repertoárem.

Diskutabilní je i výběr pěveckých pedagogů na některých hudebních školách. Je vžitá mylná představa, že dobrý operní zpěvák musí být i dobrým učitelem. Je mnoho těch, kteří jsou takzvanými zpěváky "od Boha". Technikou zpěvu se nemusejí příliš zabývat, řídí se z velké části instinktem. Je to obrovský pěvecký dar, pro pedagoga ale neštěstí. Učitel se totiž potřebuje především svému řemeslu od základů vyučit. Tím teprve získá potřebné znalosti, které může (s potřebným pedagogickým talentem) dál předávat.

Mohl bych tak pokračovat dál - o tom, že studenti se neučí komornímu a ansámblovému projevu, že pedagogové na školách nejsou často vybíráni podle průměru pedagogických výsledků, ale jen podle svého nejlepšího žáka (často jediného). Není ale mým záměrem provádět zde hloubkovou analýzu pěvecké pedagogiky. Chci se zabývat použitelností nových zpěváků pro interpretaci soudobé hudby. Bez dobrého školení ovšem není možná nadstavba. A hudba soudobých autorů pro každého mladého pěvce nadstavbou bezesporu je - jsou pro to dva základní důvody:

Ten první je všeobecný; současná hudební tvorba je pro většinu hudebních škol "španělskou vesnicí". Rozebírat proč v tomto článku nechci, i když je to téma velice aktuální. Mladému muzikantovi může být opravdu těžko blízká hudba, se kterou se setkává okrajově, často jen jako s nutným zlem. Ona vůbec znalost poválečné hudby u většiny kantorů hlavních oborů je minimální, těžko tedy chtít, aby na tom jejich žáci byli lépe. A to nemluvím o (dnes již klasické!) experimentální hudbě např. Cage, Scelsiho, Stockhausena ad., s tou se studenti setkají nanejvýš jako s teoretickou kuriozitou, místo aby se jí učili poznávat, vnímat, porozumět jí.

Tím druhým důvodem je nedostatečná technická a i hudební průprava začínajících pěvců. A znovu platí, jaký učitel, takový (ve valné většině) žák. Ono je velmi naivní a (odpusťte ten tvrdý výraz) nevzdělané, když si kdekterý pedagog myslí, že veškerá současná hudba se dá zpívat jako operní árie. Ostatně některým naším "předním" pedagogům je vzdálená i interpretace hudby barokní a písňové, což jistě patří vůbec k základům pěvecké pedagogické vzdělanosti; ovšem to je jen malá poznámka "na okraj"...(?).

Současná hudební tvorba bývá ve svém výrazu natolik složitá (někdy i svou jednoduchostí), že vyžaduje od interpreta maximální souznění a porozumění. K tomu je potřeba jak bezpečná a přirozená (!) hlasová technika, která není brzdou, ale dokonalým prostředkem k uměleckému záměru, tak i značná hudební inteligence - dokonalá znalost hudebního zápisu (nejen notového, často bývá zápis velmi netradiční), orientace v dané hudební oblasti, výborná intonace - někdy mikrointervalová, atd.

Další velmi potřebnou věcí je potřeba co nejvíce výrazových prvků, umět hlas ovládat co nejvíce způsoby - udržet tenký rovný tón, ovládat vibrato, využít exprese či výkřiků bez újmy na hlase...

Tyto vlastnosti málokomu spadnou do klína, je třeba velké dávky trpělivé práce, hledání, soustředěné a cílené studium...  a když už by byla chuť, kdo má na to v dnešní době čas? Vždyť vidina efektních výsledků je mnohem vzdálenější a cesta k nim mnohem nesnadnější, nežli u klasického pěveckého (zvláště pak operního) repertoáru. Proto součastní autoři při výběru svých interpretů sahají velmi často mezi zpěváky vyškolené jinde než na našich oficiálních středních a vysokých hudebních školách, kteří se zabývají např. barokní hudbou, písňovou literaturou, jazzem ap. Tito pěvci jsou nejen svým přístupem ochotnější, ale většinou vládnou mnohem ohebnější hlasovou technikou, jsou zvyklí kolektivní práci, jsou pružnější a více připraveni hledat nové cesty.

 

Kudy z toho ven? Vidím dvě cesty. První je jakási osvěta - kurzy, přednášky, pořady v médiích... Najít současné hudbě cestu: K posluchačům, aby ji bylo pro koho hrát. K interpretům, aby ji měli potřebu hrát. Vytvářet živý a otevřený umělecký kvas, inspirativní prostředí, které by provokovalo k interpretačnímu tvoření. Neuzavírat současnou hudbu do jakési intelektuální ulity jen pro vyvolené, kteří jí jsou schopni porozumět. Nepodbízet se, ale otevřít, komunikovat. A to i s dalšími uměleckými obory, jakými jsou moderní divadlo, literatura, malířství. Také je třeba současnou hudbu zpřehlednit, nenechávat ji uzavřenou v anonymitě tvůrčně nepřehledných hudebních spolků; -a zde se právě nabízí velký úkol pro interprety: Do této nepřehledné autorské změti, jak většinou vnímají nepoučení posluchači současnou hudbu, právě interpreti mohou svým osobitým přístupem a výběrem svého repertoáru vnášet určitý řád. Je zde Agon, Tomáš Ondrůšek, Mondschein, DAMA - DAMA, rodí se další... Proč jejich koncerty bývají plné? Protože každý z nich má svojí osobitou tvář a posluchači už přibližně vědí, na co jdou. A tady vidím jednu z cest - vytvářet takové prostředí pro mladé hráče a zpěváky, které by je inspirovalo ke snaze vytvořit si vlastní interpretační rukopis, osobitou interpretační tvář. Pomoci jim vystoupit z davu anonymních najímaných hudebníků, zapojit je vědomě do tvůrčího procesu, provokovat v nich potřebu hledání, tvoření. To platí samozřejmě především pro obory konzervativní, málo pružné, tedy i pro mladé pěvce.

Tou druhou cestou jsou bezesporu změny v přístupu pěvecké pedagogiky u nás. A vzhledem k tomu, že starého psa novým kouskům nenaučíš, nezbývá než na ni vytvářet soustředěný tlak: Osvětou, pěveckými kurzy, semináři, přesvědčování konzervatoří a vysokých hudebních škol o potřebě výuky dalších pěveckých oborů, např. chorálového zpěvu, tzv. poučené interpretace staré hudby, interpretace hudby soudobé, seznámení s netradičními hudebními zápisy, intonace mikrointervalů, nové a netradiční hlasové techniky...

Není to cesta snadná a vypadá to na boj s větrnými mlýny. Ale když těch Don Quichotů bude víc a budou vytvářet soustředěný tlak na více frontách, nějaký výsledek se dostavit musí.

Velkou radostí pro mě byla zpráva, že Tomáš Ondrůšek zakládá katedru bicích nástrojů na HAMU. Věřím, že ty stoleté ledy začnou tát jednou i v pěvecké pedagogice.

Kontakt

Petr Matuszek

petr@petrmatuszek.cz

https://www.centrumterapie.cz/
https://alikvotnizpev.webnode.cz/
https://early-music.webnode.cz/

+420777949210

Vyhledávání

Kalendář akcí

14.12.2018 19:00

Ptáčník v div. Ústí n/L

Zellerova líbivá opereta se zase vrací - je to neuvěřitelná legrace, podívejte se na fotky na této titulní straně. Tak se přijďte pobavit...
15.12.2018 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

A jedeme dál... nicméně tuto sobotu mne čeká 2x za sebou role druhého ředitele, Andrého. Je to již třetí role, kterou v tomto představení Fantoma opery zpívám - to bude legrace!
15.12.2018 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Ani člověk nemá čas na vánoční koncerty - ale stojí to za to! :-D Takže ještě jednou: "Monsieur André!"
16.12.2018 19:00

Česká vánoční mše J. J. Ryby, kostel J. Křtitele, Teplice

Bez "Rybovky" by prostě nebyly vánoce. Orchestr a sbor konzervatoře v teplicích bude dirigovat Jiří Knotte.
17.12.2018 19:00

Vánoční koncert v DK Teplice

Nejen Rybova Česká mše vánoční zazní na tomto tradičním symfonickém koncertu, který každy rok pořádá teplická  konzervatoř. A každoročně bývá dlouho předem vyprodáno!!!
21.12.2018 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Můj poslední letošní Fantom; musel jsem kvůli němu i odmítnout ústeckou "Rybovku", ale rozhodně nelituju! ;-)
22.12.2018 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall Praha

Legenda pokračuje - další "dvoják" Fantoma! Tak se zase těším!!!
22.12.2018 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall Praha

Zpívat a hrát "Fantoma" mne nikdy neomrzí! Fantastické reakce publika, nádherná atmosféra, co si více přát??
23.12.2018 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Poslední představení Fantom opery v tomto roce!
23.12.2018 17:00

Česká mše vánoční J. J. Ryby v div. Ústí n/L

Tradici divadelních vánočních koncertů miluju - mají neopakovatelnou atmosféru, chodí na ně úžasné publikum. Teším se!
18.01.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

První Fantom v novém roce - každé představení je krásné herecké dobrodružství a úžasný hudební zážitek!
19.01.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Další odpolední představení legendárního muzikálu Fantoma opery. Každé představní je jiné, každé má svou neopakovatelnou atmosféru...
19.01.2019 19:00

Fantom opery v Goja Music Hall v Praze

Fantom opery - není muzikálové představení, které by pro mne bylo více přelomové, nežli Fantom opery pana producenta Dr. Janečka. Těším se z každičké chvíle této produkce... TĚŠÍM!
20.01.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Další představení legendárního muzikálu Fantoma opery - úžasná výprava, skvělé nastudování, špičková produkce - co víc si přát. A jako většinou: "Monsieur Firmin!"
22.01.2019 19:00

Noc na Karlštejně v div. Ústí n/L

Noc na Karlštejně - úžasný muzikál, který baví nás i naše diváky. Je veteránem našeho repertoáru - a právem!
23.01.2019 19:00

Nabucco v div. Ústí n/L

Verdiho Nabucco je stálicí našeho repertoáru. Krásná hudba, kostýmy, skvělé výkony - prostě efektní představení se vším všudy. 
26.01.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Je to jízda - hraji téměř pořád!!! Nádhera...
26.01.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

A jedeme dál - Fantom opery mne prostě nikdy neomrzí! Další "dvoják" Monsieura Firmena. Jsme neuvěřitelně stmelená parta, každé naše setkání je už setkání rodiny - a na představení to rozhodně je vidět!
02.02.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Další sobota s Fantomem opery... :-) 
02.02.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Někdy si spočítám, kolikrát jsem Fantoma opery vlastně vůbec zpíval - nyní to určitě bude hodně přes dvě stě... Několikrát jsem si jako záskok vyzkoušel i posledního z ředitelů monsieur Lefévrea (a v opeře Il mutto komického Dona Attilia), mnohokrát jsem zpíval Andrého, ale v drtivé většině to byla nádherná postava monsieur Firmina...
08.02.2019 19:00

Rigoletto v div. v Langenthalu (Švýcarsko)

Verdiho Rigoletto je pro již kultovní operou - nádherné drama... A zpívat ve Švýcarsku je samozřejmě nádhernou výzvou
09.02.2019 19:00

Rigoletto v div. v Maktoberdorfu

Další představení Rigoletta ...
10.02.2019 17:00

Rigoletto v div. v Hanau

Poslední představení miniturné Rigoletta v zahraničí - a jak se znám, i když je to nádherná opera, už se moc budu těšit domů!
16.02.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Kolikpak diváků vůbec už vidělo tohle představení?? Odhaduji přes 370000 tisíc? To je nářez...
17.02.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Další nedělní představení Fantoma...
22.02.2019 19:00

Veselá vdova v div. Ústí n/L - PREMIÉRA!

Slavná opereta Franze Lehára Veselá vdova opět v Ústí nad Labem! A mě, jako v minulé inscenaci, čeká velká komediální role Baron Zeta. Je to výzva - zvlášť když si uvědomím, že v kultovní inscenaci v Metropolitní opeře z roku 2015 (broadwayské režisérky a choreografky Susan Stroman) tohoto intrikánského barona nestvárnil nikdo menší, nežli jeden z mých velkých vzorů Thomas Allen.
23.02.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Tak mne zase čeká další sobotní "dvoják" tohoto nádherného výpravného muzikálu - krása!
23.02.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Muzikálová legenda, kterou všichni z produkce milujeme - není nic krásnějšího, než pracovat v kolektivu, který celý dýchá pro stejnou věc!
24.02.2019 17:00

Veselá vdova v div. Ústí n/L

Druhé představení legendární operety Franze Lehára Veselá vdova. V roli komediálního intrikána Barona Zety jsem bez alternace, takže budu hrát všechna představení...
26.02.2019 19:00

Ptáčník v div. v Chebu

Zellerova líbivá opereta se zase vrací - je to neuvěřitelná legrace, podívejte se na fotky na této titulní straně. Bavíme se při ní všichni - herci i diváci...
09.03.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Po dlouhé době zase "dvoják" Fantoma - vlastně "čtverák", ještě neděle. Je to náročné, ale zas je krásné sledovat rozdílnost publika takto těsně za sebou - to mne vždycky moc baví.
09.03.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

To je nářez - ale krásnej!!! Svělí kolegové, skvělí diváci - co víc si přát!
10.03.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Nedělní odpolední představení legendárního muzikálu - budu mít nádherný víkend s Fantomem!
19.03.2019 19:00

Veselá vdova v div. Ústí n/L

Lehárova Veselá vdova je prostě repertoárovým hitem vždy. Líbivé melodi, efetní výprava a vtipné dějové zápletky - co si přát víc!
21.03.2019 19:00

Veselá vdova v div. v Děčíně

Lehárova Veselá vdova patří spolu s Netopýrem asi mezi nejvíce hrané operety. A právem! A role Baron Zeta je jak psaná pro mne - vtipný intrikán má nádherné herecké plochy, které si moc užívám. Již jsem někde zmiňoval, že v kultovní inscenaci broadwayské režisérky a choreografky Susan Stroman v Metropolitní opeře v roce 2015 jí hrál jeden z mých velkých vzorů Thomas Allen - to je pro mne samozřejmě úžasná inspirace.
30.03.2019 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Další můj "dvoják" muzikálové legendy...
30.03.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Zpívat takové dílo 2x za den je opravdu náročné - ale to nevadí, je to vždycky radost!
05.04.2019 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

První dubnové představení Fantoma opery. Už jen tři měsíce a nejspíš se navždy s ním rozloučíme...
21.05.2019 20:00

Libuše v Žatci

Open air představení Libuše - zpívat tohle představení je pro mne národním svátkem!!!

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode