Alikvotní zpěv

  

Charakteristika, historie a význam alikvotního zpěvu

 

Alikvotní tóny (jinak také vyšší harmonické) jsou obsaženy v každém tónu, tedy i ve zpěvu. Znějí ovšem relativně slabě, takže je nevnímáme jako tóny samostatné, ale pouze jako barvu základního tónu, tedy v našem případě barvu hlasu.

Alikvotní zpěv umožňuje pomocí speciální práce s rezonančními dutinami zvýraznit určitý alikvotní tón tak, že je samostatně slyšitelný a vytvoří se základním tónem harmonický dvojhlas, někdy i tříhlas (viz nahrávka v MP3).

 

Pokud je základní tón C , přirozená řada alikvotních tónu v něm obsažená je c, g, c¹, e¹, g¹, trochu snížené b¹, c², e², fis², snížené g², a², snížené b², h², c³, dále pak po půltónech a mikrointervalech. Frekvence jednotlivých tónů jsou v poměrech 1 : 2 : 3 : 4 .: 5… atd. k frekvenci základního tónu; má-li tón C základní frekvenci 65,4 Hz, následují tóny ve frekvencích 130,8 - 196,6 - 261,2 - 329,6 - 392,4 - 457,8 - 523,2 Hz… Jedná se o intervaly v ladění harmonickém, čili čistém, tzv. „pythagorejském“.

 

Na hudebních nástrojích se princip alikvotních tónů velmi často využívá – např. u strunných nástrojů jsou to flažolety, u dechových nástrojů zase různé přefuky (např. flétna, klarinet, ale nejtypičtějším nástrojem je fujara nebo nástroj australských domorodců didjeridoo).

 

Technika alikvotního zpěvu (tzv. khoomij) je charakteristická pro Mongolsko, oblast pohoří Altaje. Dále se s podobnými technikami můžeme setkat u meditačního zpěvu tibetských mnichů, kteří pracují především s rezonancí hlubokých tónů. Tento lámaistický zpěv se přibližně od 10. století rozšiřoval do oblasti Mongolska a byl infiltrován některými původními šamanskými technikami (mimo jiné právě zpěvem khoomij).

 

O vzniku této hlasové techniky jsou dvě základní teorie. První hovoří o tom, že se jedná o zpěv běžně užívaný v dávné minulosti a nyní se dochoval jen v ojedinělých lokalitách. Druhá teorie udává vznik alikvotního zpěvu do souvislosti s používáním některých etnických nástrojů, které fungují na podobném principu ( např. již zmíněný australský didjeridoo – stáří jeho používání je odhadováno na 15 až 40 tisíc let!).

 

Alikvotní zpěv by se dal charakterizovat tak, že nad základním tónem (zpočátku neměnném, tedy na prodlevě) zní další „nezpívaný“ tón (tedy tón, který není tvořen hlasivkami). Je podobný flétně - jak jeho poslech, tak i samotné jeho vytváření je velice příjemným zážitkem, protože se jedná o harmonicky absolutně čistý tón. Touto technikou můžeme postupně rozeznít kterýkoliv z harmonických tónů a můžeme tak vytvořit krásnou melodii, která bude znít vysoko nad základním tónem.

 

Naučit se zpívat jednoduché alikvotní tóny není zas tak těžké, jak by se zdálo. Při troše tréninku se to může podařit každému – a nemusí mít ani hudební sluch, ani nemusí umět zpívat! Základní tón může být v jakékoliv výšce a nikdo se tak nemusí stresovat, že nemá hlas a v životě nezazpíval ani notu. Kromě toho výcvik alikvot. zpěvu je ve skupinkách a zpívá se zpočátku společně s lektorem, takže se nikdo nemusí zabývat vlastním studem.

 

I nejjednodušší alikvotní zpěv vytváří krásné, slovy těžko popsatelné pocity – vibrace harmonických tónů postupně prostupují celé tělo, mysl se uvolní, přichází oproštění od stresu, meditace, obnovuje se přirozená cirkulace energie. Ne nadarmo se původně využíval především jako prostředek pro meditaci nebo ke zjitření mimosmyslového vnímání při šamanských obřadech. Jedná se v obou případech o komunikaci jak se svým nitrem, tak s Bohem, s duchovním světem, který nás obklopuje a jehož existenci si někdy jen těžko dokážeme představit.

 

Alikvotní zpěv vytváří nádherný souzvuk, jedná se vždy o absolutně čistý interval. Oba tóny mají dokonale stejné chvění, které u zpěváků a citlivých posluchačů přináší propojení s vibracemi dokonalé harmonie (viz nahrávka v MP3). To pomáhá odstraňovat nejen psychické problémy (stres, poruchy soustředění apod.), ale i některé poruchy fyzického rázu (uvolňuje energetické bloky atd.).

 

V našich kurzech se seznámíte se základy meditační techniky zpěvu lámaistických mnichů a se základy některých technik zpěvu khoomij, jako jsou sygyt (což v překladu znamená flétna), dag kargyra (horská kargyra), bonborngnadyr (návrat k sobě samému) a kanzyp (osamocení). Detailní výuka jednotlivých způsobů zpěvu u pokročilejších účastníků je vedena podle postupné metody Davida Hykese. (Dále viz „kurzy“.)

 

.

Kontakt

Petr Matuszek

p.matuszek@seznam.cz

https://www.centrumterapie.cz/
https://alikvotnizpev.webnode.cz/
https://early-music.webnode.cz/

DOPORUČUJI:
https://www.kurzy-zpevu.cz/
https://seminare.maitrea.cz/marketa-dvorakova

+420777949210

Vyhledávání

Kalendář akcí

15.09.2019 17:00

Noc na Karlštejně v div. Ústí n/L

Noc na Karlštejně se na přání diváků vrací - nádhera!
20.09.2019 19:00

Libuše v div. Bad Elster

Libuše i v Německu - krása!
21.09.2019 14:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Premiéra Čarodějky byla bomba a diváci byli nadšení!!! Moc jsme si to užili... Teď nás čeká maraton představení, všichni se moc těšíme!
21.09.2019 19:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Tento výpravný pohádkový muzikál je dárkem nám i diváků. Je to velká radost - těšíme se všichni na vás!
24.09.2019 19:00

Veselá vdova v div. Ústí n/L

Lehárova slavná opereta, zpívám jí s velkou radostí. A komediální roli Barona Zety si opravdu užívám...
28.09.2019 14:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Asi nejúspěšnější muzikál současnosti Wicked (Čarodějka) autorské dvojice Stephena Schwartze a Winnie Holzman v GoJa Music Hall - každé představení je svátkem!
28.09.2019 19:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Další můj sobotní "dvoják" tohoto nádherného výpravného muzikálu!
29.09.2019 17:00

Libuše v div. Ústí n/L - slavnostní představení

Slavnostní představení Libuše - zpívat tohle představení je pro mne národním svátkem, zvlášť, když hlavní pčedstavitelkou bude paní Eva Urbanová!!!
05.10.2019 14:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Čarodějka jede - nádherné ohlasy diváků a nezapomenutelná atmosféra!
05.10.2019 19:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

Každé představení muzikálu Wicked Čarodějka) Stephena Schwarze a Winnie Holzman je svátkem. A stále mne hřejí pochvalná slova obou autorů, kteří se v posledním zkouškovém týdnu velmi aktivně podíleli na nastudování...
06.10.2019 14:00

Čarodějka v GoJa Music Hall v Praze

První moje nedělní představení tohoto muzikálu. Moc se na něj těším - nedělní publikum vždy s sebou přináši specifickou atmosféru - snad je to svátečním naladěním, ale vždy je velmi vnímavé a vstřícné; vytváří se tak neopakovatelné vazby mezi námi na jevišti a diváky.
12.12.2019 17:00

Česká mše vánoční J. J. Ryby v Netolicích

První letošní Rybova Česká mše vánoční, tentokrát společně se Symfonickým orchestrem a sborem Konzervatoře v Teplicích v kostele v Netolicích. Dirigovat bude jako vždy Jiří Knotte.
15.12.2019 19:00

Česká vánoční mše J. J. Ryby, kostel J. Křtitele, Teplice

Bez "Rybovky" by prostě nebyly vánoce. Orchestr a sbor konzervatoře v Teplicích bude dirigovat Jiří Knotte.
17.12.2019 19:00

Vánoční koncert v DK Teplice

Nejen Rybova Česká mše vánoční zazní na tomto tradičním symfonickém koncertu, který každy rok pořádá teplická  konzervatoř. A každoročně bývá dlouho předem vyprodáno!!!
20.12.2019 19:00

Česká mše vánoční J. J. Ryby v div. Ústí n/L

První ze dvou tradičních "Rybovek" v ústeckém divadle - už se na naše diváky těším!
22.12.2019 17:00

Česká mše vánoční J. J. Ryby v div. Ústí n/L

Tradici divadelních vánočních koncertů miluju - mají neopakovatelnou atmosféru, chodí na ně úžasné publikum. Teším se!

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode