Alikvotní zpěv

  

Charakteristika, historie a význam alikvotního zpěvu

 

Alikvotní tóny (jinak také vyšší harmonické) jsou obsaženy v každém tónu, tedy i ve zpěvu. Znějí ovšem relativně slabě, takže je nevnímáme jako tóny samostatné, ale pouze jako barvu základního tónu, tedy v našem případě barvu hlasu.

Alikvotní zpěv umožňuje pomocí speciální práce s rezonančními dutinami zvýraznit určitý alikvotní tón tak, že je samostatně slyšitelný a vytvoří se základním tónem harmonický dvojhlas, někdy i tříhlas (viz nahrávka v MP3).

 

Pokud je základní tón C , přirozená řada alikvotních tónu v něm obsažená je c, g, c¹, e¹, g¹, trochu snížené b¹, c², e², fis², snížené g², a², snížené b², h², c³, dále pak po půltónech a mikrointervalech. Frekvence jednotlivých tónů jsou v poměrech 1 : 2 : 3 : 4 .: 5… atd. k frekvenci základního tónu; má-li tón C základní frekvenci 65,4 Hz, následují tóny ve frekvencích 130,8 - 196,6 - 261,2 - 329,6 - 392,4 - 457,8 - 523,2 Hz… Jedná se o intervaly v ladění harmonickém, čili čistém, tzv. „pythagorejském“.

 

Na hudebních nástrojích se princip alikvotních tónů velmi často využívá – např. u strunných nástrojů jsou to flažolety, u dechových nástrojů zase různé přefuky (např. flétna, klarinet, ale nejtypičtějším nástrojem je fujara nebo nástroj australských domorodců didjeridoo).

 

Technika alikvotního zpěvu (tzv. khoomij) je charakteristická pro Mongolsko, oblast pohoří Altaje. Dále se s podobnými technikami můžeme setkat u meditačního zpěvu tibetských mnichů, kteří pracují především s rezonancí hlubokých tónů. Tento lámaistický zpěv se přibližně od 10. století rozšiřoval do oblasti Mongolska a byl infiltrován některými původními šamanskými technikami (mimo jiné právě zpěvem khoomij).

 

O vzniku této hlasové techniky jsou dvě základní teorie. První hovoří o tom, že se jedná o zpěv běžně užívaný v dávné minulosti a nyní se dochoval jen v ojedinělých lokalitách. Druhá teorie udává vznik alikvotního zpěvu do souvislosti s používáním některých etnických nástrojů, které fungují na podobném principu ( např. již zmíněný australský didjeridoo – stáří jeho používání je odhadováno na 15 až 40 tisíc let!).

 

Alikvotní zpěv by se dal charakterizovat tak, že nad základním tónem (zpočátku neměnném, tedy na prodlevě) zní další „nezpívaný“ tón (tedy tón, který není tvořen hlasivkami). Je podobný flétně - jak jeho poslech, tak i samotné jeho vytváření je velice příjemným zážitkem, protože se jedná o harmonicky absolutně čistý tón. Touto technikou můžeme postupně rozeznít kterýkoliv z harmonických tónů a můžeme tak vytvořit krásnou melodii, která bude znít vysoko nad základním tónem.

 

Naučit se zpívat jednoduché alikvotní tóny není zas tak těžké, jak by se zdálo. Při troše tréninku se to může podařit každému – a nemusí mít ani hudební sluch, ani nemusí umět zpívat! Základní tón může být v jakékoliv výšce a nikdo se tak nemusí stresovat, že nemá hlas a v životě nezazpíval ani notu. Kromě toho výcvik alikvot. zpěvu je ve skupinkách a zpívá se zpočátku společně s lektorem, takže se nikdo nemusí zabývat vlastním studem.

 

I nejjednodušší alikvotní zpěv vytváří krásné, slovy těžko popsatelné pocity – vibrace harmonických tónů postupně prostupují celé tělo, mysl se uvolní, přichází oproštění od stresu, meditace, obnovuje se přirozená cirkulace energie. Ne nadarmo se původně využíval především jako prostředek pro meditaci nebo ke zjitření mimosmyslového vnímání při šamanských obřadech. Jedná se v obou případech o komunikaci jak se svým nitrem, tak s Bohem, s duchovním světem, který nás obklopuje a jehož existenci si někdy jen těžko dokážeme představit.

 

Alikvotní zpěv vytváří nádherný souzvuk, jedná se vždy o absolutně čistý interval. Oba tóny mají dokonale stejné chvění, které u zpěváků a citlivých posluchačů přináší propojení s vibracemi dokonalé harmonie (viz nahrávka v MP3). To pomáhá odstraňovat nejen psychické problémy (stres, poruchy soustředění apod.), ale i některé poruchy fyzického rázu (uvolňuje energetické bloky atd.).

 

V našich kurzech se seznámíte se základy meditační techniky zpěvu lámaistických mnichů a se základy některých technik zpěvu khoomij, jako jsou sygyt (což v překladu znamená flétna), dag kargyra (horská kargyra), bonborngnadyr (návrat k sobě samému) a kanzyp (osamocení). Detailní výuka jednotlivých způsobů zpěvu u pokročilejších účastníků je vedena podle postupné metody Davida Hykese. (Dále viz „kurzy“.)

 

.

Kontakt

Petr Matuszek

petr@petrmatuszek.cz

https://www.centrumterapie.cz/
https://alikvotnizpev.webnode.cz/
https://early-music.webnode.cz/

+420777949210

Vyhledávání

Kalendář akcí

06.06.2018 19:00

Noc na KARLŠTEJNĚ v divadle v Ústí n/L

Slavný muzikál se vrací! Nádherné představení v režii Martina Novotného - přijďte se pobavit!!!
09.06.2018 19:00

Ples upírů v GoJa Music Hall v Praze - moje DERNIÉRA/

DERNIÉRA! Co říct? Už teď se mi stýstá... ale zároveň se už moc těším na nové nastudování FANTOMA OPERY - přípravy už jsou v plném proudu!!!
15.06.2018 20:30

Noc na Karlštějně - open air, Budyň

Série tří
16.06.2018 20:30

Noc na Karlštejně - open air, Budyň

Série tří "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu.
17.06.2018 20:30

Noc na Karlštejně - open air, Budyň

Série tří "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu.
24.08.2018 20:30

Noc na Karlštejně - open air, Budyň

Série dalších tří "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu.
25.08.2018 20:30

Noc na Karlštejně - open air, Budyň

Série dalších tří "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu.
26.08.2018 20:30

Noc na Karlštejně - open air, Budyň

Série dalších tří "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu.
01.09.2018 20:30

Noc na Karlštejně v Karlových Varech

Další "open air" představení našeho nejúspěšnějšího a nejdéle hraného muzikálu, tentokrát v Karlových Varech.
22.09.2018 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall Praha

Legenda pokračuje - "dvoják" Fantoma! Tak se zase těším!!!
22.09.2018 19:00

Fantom opery v GoJa Music Hall Praha

Zpívat a hrát "Fantoma" mne nikdy neomrzí! Fantastické reakce publika, nádherná atmosféra, co si více přát??
28.09.2018 19:00

Libuše - slavnostní představení v div. v Ústí n/L

Slavnostní opera psaná pro otevření Národního divadla u nás - v ústecké opeře neuvěřitelné!!! 
03.10.2018 19:00

W. A. Mozart: Requiem v Ústí n/L

Mozatovo Requiem je bezesporu nejpůsobivější duchovní dílo tohoto velikána hudebního klasicismu. Zpívám ho strašně rád... - a pokud se mnou bude účinkovat orchestr, sbor a další sólisté teplické konzervatoře, je ta radost zmnonásobená!!! Dirigentem bude - jak jinak - Jiří Knotte.
06.10.2018 19:30

Ptáčník v div. v Karlových Varech

Zellerova nádherná a divácky vděčná opereta; a role Wepse je snad psaná přímo pro mne. Skvělá režie Michala Lieberzeita, nádherné kostýmy Dany Haklové (to se to potom hraje!), za dirigentským pultem šéf opery Milan Kaňák... - je to radost!
12.10.2018 19:00

Libuše v div. v Ústí n/L - PREMIÉRA

Premiéra slavnostní Smetanovy opery!
13.10.2018 19:00

Fantom opery v Goja Music Hall v Praze

Fantom opery - není muzikálové představení, které by pro mne bylo více přelomové, nežli Fantom opery pana producenta Dr. Janečka. Těším se z každičké chvíle této produkce... TĚŠÍM!
18.10.2018 19:00

Kouzelná flétna v div. v Ústí n/L

Mozartova pohádková Kouzelná flétna je jistě tím nejvhodnějším pro ústecké diváky - a roli Papagena si opravdu moc užívám! Režie Martin Otava.
04.11.2018 14:00

Fantom opery v GoJa Music Hall v Praze

Muzikálová legenda, tentokrát v nedělním odpoledním představení ve 14 hodin!
25.11.2018 19:00

Tosca na zájezdě v Německu a Švýcarsku 25--27.11.

Čekají nás tři představení této nádherné Pucciniho opery - 1x Worms v Německu a 2x švýcarský Schaffhausen  

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode